Серж Генсбур е една от най-големите звезди на френския шансон, прочут е с провокативното си до скандалност поведение. Има сложни отношения с партньорките си. Една от тях е 18-годишната Франс Гал, която той кара да изпее провокативна песен – решение, което ще съсипе репутацията ѝ.
Серж Генсбур има връзка Бриджит Бардо, с която заедно пишат дуета Je T’Aime … Moi Non Plus. Актрисата обаче отказва да издаде песента.
Сред другите известни красавици, с които е бил е и Ванеса Паради. В края на връзката им вече я нарича Ванеса L’Enfer (от френски – ад).
С Джейн Бъркин обаче нещата са различни. Двамата са двойка в продължение на 12 години. Партньорството в работата им успява да надживее раздялата им през 1980 г. и продължава до смъртта на Генсбург през 1991 г.
На 16 юли 2023 г. от този на 76-годишна възраст си отиде и Бъркин.
Смята се, че Бъркин е повече от муза на Генсбург. Jane B, Ma Chérie Jane, La Fille aux Claquettes, Ballade de Johnny-Jane, Lost Song, Dépressive са само част от песните, които той пише за нея.
,,Джейн Бъркин е тази, която моделира емблематичния съвременен образ на Генсбург. Изглежда, че нямаше нищо, което той да измисли, и в което тя да няма пръст“, пише поп и рок критикът на британския Guardian Алексис Петридис.
Как започва всичко
Джейн Бъркин е онази, която се осмелява да изпее песента, от която Бардо се отказва. И скандалът е гигантски, точно както се е очаква. Je T’Aime … Moi Non Plus получава не само забрана да звучи по радиото, но и е заклеймена от страна на Ватикана.
Нищо не може да спре обаче Джейн и Серж.
Следват редица проекти на двойката, в които има много голота, сред които е и филм със същото име като скандалната песен „Je T’Aime … Moi Non Plus“.
Той изследва обречената връзка между момиче, което изглежда като момче, и хомосексуален шофьор на камион. Филмът излиза през 1976 г. Сцените включват много секс и ще се окажат голяма пречка пред актьорската кариера на Бъркин в следващите две десетилетия.
Преди да се срещне с Генсбург, Джейн вече е придобила известна популярност от филмите Blow Up (1966 г.) и Wonderwall (1968 г.) Но връзката ѝ с него е това, което я прави абсолютна звезда.
Той я насърчава да пее.
Превръща в нейна отличителна черта високия ѝ и необучен глас.
Творчеството на Генсбур привлича отново внимание през 90-те години на миналия и първото десетилетие на новия век. Това повлиява и на Бъркин – води до ренесанс на славата ѝ както като модна икона и певица.
Бъркин спира да издава нови песни след смъртта на Серж, но въпреки това музикалната ѝ кариера процъфтява, когато презаписва албуми с песните на бившия си любим.
Въпреки 18-годишната разлика във възрастта между двамата, Серж не е първият партньор на Джейн. Тя се запознава с него малко след развода си с композитора Джон Бари, от когото има дъщеря.
По онова време Бъркин не е особено въодушевена, че ще работи с Генсбур за снимките на филма „Слоган“ (1969). Нито той.
Това е първата им лента заедно. Съвместната работа обаче ги сближава и преди да се усетят – вече не могат един без друг.
Говори се, че хората на изкуството имат особено буйни характери. При Джейн и Серж това важи на 101%.
Двамата често са засичани да се карат. По време на поредна публична кавга Генсбур рита чантата ѝ, Джейн го замеря със сандвич, след което бяга от него и за капак на всичко скача в р. Сена с дрехите.
В края на вечерта двойката се прибира смирена, за да може всичко да започне отначало на следващия ден.
През 1971 г. се ражда дъщеря им Шарлот.
Всекидневните скандали на двойката все пак продължават с постоянна честота и променящ се интензитет. Караниците им тръгват от битови въпроси, минават през вкуса на сосовете и стигат до разгорещени политически спорове.
Въпреки това Джейн и Серж продължават съвместния си живот и кариера. Дъщерята на Бъркин от първия брак – Кейт, расте заедно с мъничката Шарлот.
В началото на 80-те години на миналия век проблемът на Серж с алкохола се задълбочава. Смята се, че именно това става причината за раздялата на двойката.
Бъркин остава необвързана за кратко. През 1982 г. тя ражда третата си дъщеря Лу от режисьора Жак Дуайон.
Актрисата обаче продължава да поддържа връзка с Генсбур – той е кръстник на детето ѝ и се сприятелява с новия мъж в живота ѝ.
,,Провървя ми, защото всъщност никога не загубих Серж“, споделя Джейн.
По-късно Генсбур се жени за модела Каролин фон Паулус. Тя е по-млада от него с 30 години. Ражда им се син – Люсиен.
Творческият тандем на Генсбур и Бъркин обаче продължава с пълна сила. Те остават близки приятели и общуват непрекъснато.
Месец преди 63-ия си рожден ден Серж Генсбур умира от инфаркт през 1991 г.
Джейн е споделяла в различни интервюта, че усеща вина за смъртта му. Според нея, ако бяха оставали заедно, е щяла да го накара да се откаже от алкохола. И вероятно това е можело да го запази жив по-дълго.
Смъртта на Серж толкова натъжава Бъркин и дъщеря им Шарлот, че двете не могат да се отделят от тялото му няколко дни.
На погребението Джейн полага в гроба на Серж един от най-ценните си предмети – плюшена маймунка, която пази от детството си, с думите: ,,Така моята маймунка ще го пази, точно като фараон, в задгробния живот“.
,,Въпреки приноса към изкуството на Серж, Джейн Бъркин сякаш се подценява“, добавя критикът Алексис Петредис.
Соловите ѝ албуми от 70-те и 80-те години не са толкова известни като тези на Генсбур.
,,В интервютата си Бъркин имаше склонността да издига гения на Генсбург, а не собствения си принос. „Ласкаех се да изпея най-красивите песни… но колко талант наистина имах? Може би не много“, гласи нейн цитат.
Липсата на вокално обучение и естественият ѝ, но характерен стил водят до това, че никой не пее песните на Серж Генсбур по-добре от нея. Тя остави трайна следа в поп музиката“, завършва Петредис.